me .. myself .. mine ..

My photo
Langkawi, Malaysia
sharing story of our small family ..

him & her

Daisypath Next Aniversary Ticker

our 1st junior

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Tuesday 18 January 2011

as a housewife ~

setiap hari rutin saya hampir sama.. kalau ada perbezaan pun mgkn sbb saya tidak dirumah (keluar berjalan lah tu..) atau anak tidak sihat (rumah xbersapu, kain baju xberlipat, saya buat2 xnampak .. iskhhh )


byk beza jadual seorang housewife berbanding yg bkerjaya .. masing2 ada kelebihan dan kekurangannya. tp xmo cerita pasal tu, saya sekadar meng'list'kan jadual yg sempat saya snap pic nya..


salah satunya.. ~


1~ menyiang ikan @ mbersihkan ayam, daging, udang dll.. en gie punya style, dia kurang suka lauk pauk segar dsimpan tanpa dbersihkan dulu. seboleh2nya bilas dl pun jd la klu ada hal yg xblh nak dtangguh..


ikan selar comel ni kami beli sebab sofia sukaaa sangat dgn ikan goreng. sblm2 ni cukup susah nak pujuk dia makan, alhamdulillah dia dah blh terima ikan. lps ni nak ajar makan isi ayam.. asyik2 amik sup je, isi ayam mama dgn ayah yg perabih hihihihihihi










2~ menyediakan menu aka memasak yea.. menu setiap hari mesti ditukar2. setakat ni saya xhidang lauk yg sama 2 hari berturut2. rahsianya, jgn masak dlm kuantiti yg banyak! hehehe lg pun berlebih2 tu kan x elok :)


jd tugas seorg housewife ialah menyenaraikan menu sarapan, minum pagi (utk sofia je, sbb ayah di ofis..), mkn tengah hari, minum petang dan mkn malam


p/s: kdg2 kena bersedia dgn menu tambahan iaitu saper aka mkn tgh mlm .. (esp utk en gie )



menu dibawah : daging yg di marinate.. permintaan en suami aka en gie dan gulai daging (yg mama berangan konon2 gulai kawah hahaha)







3~ mengemas rumah.. meliputi menyapu, mengemop, mbasuh pinggan mangkuk dll. mop? yea itu rutin saya! kdg selang 3 hari saya mengemop.. hihihi bkn apa, saya kan ada assistant yg 'sgt' rajin mengutip segala2 di lantai .. 'mama, mama.. nahh!' sambil sofia hulur rambut mama yg gugur kat lantai hihihihihi


ohh lupa nak snap kain baju yg bersidai tu.. baju sofia dlm raga comelll tu pun blm lipat rupanya.. hahaha mama gigih pulun perabih kerja rumah sambil jeling2 jam (takut ayah terkejut !)




ha, ni pun salah 1 skop tugasan mengemas yea kawan2.. toys sofia yg sengaja dilambakkan semata2 nak cari pinokio yg comel setinggi 1 jengkal tgn sofia..



seletih mana pun saya mengurus rumah, semuanya terasa berbaloi bila tgk muka budak kecik ni.. my lil angel, nur raisa sofia


'mama, cakkkkk!....' oohh i love you so much sayang! she always know how to make me smile..





p/s: sofia minta nak berbf..


p/ss: urus rumah ikut cara anda, janji suami xbunyik! hihihihi

xoxo

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...