me .. myself .. mine ..

My photo
Langkawi, Malaysia
sharing story of our small family ..

him & her

Daisypath Next Aniversary Ticker

our 1st junior

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Monday 19 December 2011

bila anak meragam dan orang sekeliling tambah ragam ..

assalamualaikum..


p/s : ini n3 luahan perasaan .. read at your own risk hihiihihihi

sebagai ibu, mak, mama, umi atau bonda mesti pernah berdepan dengan keadaan yang serba tertekan. bukanlah maksudnya bergelar mak tu satu tekanan tak tak..


jauh sekali dengan apa yang saya nak kongsi kat sini..tapi dalam proses kita membesarkan anak mesti ada satu satu peristiwa atau keadaan yang mana kita rasa sedikit kecewa bila orang lain xfaham dengan situasi kita. hmmm boleh faham x? ke ayat saya tu berulang2 sangat? hihihihihihi


contoh pertama bila anak mengamuk sepanjang hari tanpa sebab yang khusus. nak kata lapar, baru lepas makan. sakit xmungkin sebab dah check semua yg patut. boring pun xjuga sebab tangan dok pegang kaler pensel xlepas2. asal si mak nya hilang dari mata, dia pun ikut bunyi sama. menangis macam kena marah. orang lain pujuk memang x jadi. elok je mak depan mata, dia pun ok. orang lain dok 'rajin' bertanya..

'kenapa ni asyik nangis je?'

'ishhh nak apa la budak tu?'

'mak dia mana?' padahal si emak baru bangun xsampai 6 langkah berjalan nak uruskan hal lain sekejap...


tension kan bila kita rasa orang anggap anak kita ni mengganggu atau nyusahkan orang lain..? sedih dan kecewa bila orang kata anak kita mengada-ngada. sikit2 nak nangis.. encik2 dan puan2 sekalian, kalau nak anak yang senyap 24/7 baik pergi beli anak patung je.

dah namanya itu cara diorang berkomunikasi dan belajar, terima aje la. anak menangis bila dia lapar, sakit atau nakkan perhatian. jadi kalau ada masa dia menagis bila rasa xselamat sebab parents nya xda disisi, please be more sensitive boleh x? jangan dikeluarkan kata2 yang boleh buat si anak lagi kuat meraung dan bertambah takut.


anak anugerah Allah ..


jangan harap semua anak adalah sama. lain orang lainlah penerimaannya. kalau dibanggakan sangat dengan anak yang berani  *read as xnangis bila jumpa orang, pantang diajak laju je ikut, boleh bersembang dengan orang yg baru kenal etc, so kena terima dan faham jugak bila ada kalangan anak yang kurang rasa selamat berdepan dengan orang atau situasi baru.


contoh kedua tekanan bergelar ibu ialah bila ada perbandingan yang sengaja dibesar2kan. ha ni sure ramai yang pernah rasa kan? atau u buat dek je dan buat2 xdengar? hehehehe


'cucu yang lagi sorang tu lain sikit. putih gebu ikut mak dia. segak *read as cantik (digunakan pada lelaki dan perempuan kata org utara) yang ni gelap ikut pak dia..'

'anak saya masa umo 3 tahun dah boleh baca buku, ni dah 2 tahun lebih xkenal huruf lagi. u x ajar anak u ke?'

perghhh ayat terbakar je kan.. ayat2 contoh dan rekaan tu mungkin hanya 1/10 je dari benda yang kita selalu hadapi.. mungkin ada mak mak kat luar tu lagi dasyat keadaannya. terumanya kalau anak u dikalangan anak istimewa. harus la tekanan tu super hebat kan?

bila dah menaip panjang2 ni lega pulak rasa marah di hati. bila fikir balik kata2 orang tu rasa bersalah dan rugi bila kita lepas rasa marah kat anak. atau mempersoalkan anak 'kenapa anak aku macam ni?'


anak xsalah apa pun. tindakan diorang adalah berdasarkan kelakuan orang di sekeliling. sebab tu kalau anak2 bercakap kasar dan suka menjerit2 cuba tengok balik macam mana kita bercakap dengan orang lain.. mungkin kita pun selalu jerit panggil anak makan, jerit suruh suami angkat barang etc..


cuma kita sebagai mak ni kena hati keras. jangan terima bulat2 kata orang. jangan mudah terima bila orang perlekehkan anak kita. kita yang membesarkan anak kita, sepatutnya kita yang lebih kenal kemampuan mereka. memang susah nak halang orang berkata2. biarkan sampai masanya terkena batang hidung sendiri.


yang paling penting berusaha untuk sabar dan jangan balas bila orang berkata yang xelok tentang anak kita.


lagi satu, kena fikir jugak seronok ke kalau ada anak yang diam sepanjang hari. sedih sebab pensel kawan curi pun simpan dalam hati. orang datang rumah, anak lari berkurung dalam bilik. yea la bila org tanya mana anak? bajet best bila bagitau ooohhh ada dalam bilik. kunun2 org ingat bagusnya anak dia dok dlm bilik baca buku, xkeluar merayau etc. pada hal tu pun xberapa bagus jugak sebab anak tu jadi xpandai nak bergaul. xkenal sedara mara..


so best ke kalau ada anak yang diam sepanjang masa? baik xbergerak tanpa arahan sampai boleh buat penyendal pintu bak kata seseorang tu?...



p/s: apa saja kerenah anak itu proses pembelajaran. terima dengan positif

p/s: jangan amik serius dengan contoh yang diberi.. direka untuk memudahkan pemahaman hahahahaha mudah la sangat kununnya :p

xoxo

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...