me .. myself .. mine ..

My photo
Langkawi, Malaysia
sharing story of our small family ..

him & her

Daisypath Next Aniversary Ticker

our 1st junior

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Monday 13 June 2011

pencapaian terhebat saya :)

assalamualaikum..

selalu jugak saya singgah blog masak2 dan antara blogger yang selalu menjadi rujukan saya ialah cik mat gebu, mamafami, dari dapur madihaa dll .. saya xmampu la nak masak hebat2 macam diorang tapi sedikit sebanyak membantu saya terutama bila xda idea nak masak apa. selain belajar memasak resepi yang sedia ada dan semua orang sedia tahu kecuali saya :)

kadang2 tu resepi yang mudah tapi oleh sebab xtahu maka xpenah buat hihihihihi selain menu lauk pauk, saya belajar resepi kuih muih.nak beli tiap2 hari almaklum je la.. en gie balik keja pun dah maghrib mana nak jumpa kuih :p


maka gigih la saya mencari resepi karipap sebab anakanda kami yang suka makan karipap :)
dah x ingat mana saya jumpa resepi tu.. lama dah saya save tapi xbuat2 hehehe

resepi saya ikut sukatan agak2 sebab sukatan yang diberi dalam timbangan gram.. mana nak cari penimbang dalam rumah orang yang masak ikut suka campak ni :)


proses menguli dan mencanai saya buat cepat2.. sebab sofia pun sibuk nak sua tangan nak tolong mama katanya  hmmmmmm


saya buat khas untuk sofia :)

bahan2 asas ialah tepung gandum, air suam * kalau guna air sejuk mungkin sama je kot ... ,sedikit garam dan marjerin * saya guna planta

semua bahan diuli mengikut kesesuaian, yang penting masukkan air sikit2


menu makan pagi kami hari ni :)


saya buat inti sardin sebab rempah kari yang ada tu agak pedas.. saya ada banyak stok rempah kari giling made from lunas, kulim.. terbaik... sedap! tapi memikirkan nak bagi sofia makan, maka saya pilih sardin cap ayam :)


sofia makan kulit luar je :) keutamaan kat kelepet karipap

saya guna acuan jadi dapat la karipap yang cantik je kelepet nya hihihi

untuk adunan tepung yang lebih kurang 3 senduk saya dapat karipap 20+biji


selebihnya saya goreng separuh masak untuk simpan dalam peti sejuk..

en gie cakap sedap hehehehe pandai abang amik ati :)



p/s: nak belajar buat kuih apa pulak lepas ni?


xoxo :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...