me .. myself .. mine ..

My photo
Langkawi, Malaysia
sharing story of our small family ..

him & her

Daisypath Next Aniversary Ticker

our 1st junior

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Monday 9 January 2012

itu bukan kepakaran saya ,....

assalamualaikum ...


mula2 sekali nak minta maaf kalau isu ni menyinggung hati sesiapa saja.


bukan nak tunjuk hebat.. bukan riak dgn kelebihan diri.. jauh sekali merendahkan kemampuan orang lain..


cuma saya xda sebarang pengalaman dalam hal berkaitan susu formula. saya xda pengalaman menyusukan anak dengan susu formula. maka kalau ada kemusykilan susu apa yg terbaik utk anak bila anda mula bkerja.. jawapan saya susu ibu yg diperah seawal minggu kedua berpantang.


susu yang mampu dibeli dengan khasiat yg cukup dan terbaik setanding jenama lain?.. jawapan saya, susu ibu kerana ia percuma dan tersedia bila2 masa dgn khasiat yg belum mampu ditandingi jenama mana pun ...


saya xmampu menyediakan senarai jenama susu atau kebaikan jenama ini dan kekurangan jenama itu. kerana saya melalui tempoh mengandung dengan pembacaan mengenai susu ibu. saya mengisi waktu malam xboleh lena kerana tendangan2 kecik dengan membaca blog ibu2 menyusu.


saya dah di 'mind set' untuk menyusu anak saya selagi mampu dan selagi sihat sehingga anak saya berumur 2 tahun sekurang2nya dengan susu ibu..



jadi, carilah orang lain yang lebih banyak pengalaman bertukar pelbagai jenama susu demi memenuhi keperluan anak mereka. ada antaranya anak baru sekali minum susu A lepas tu meragam sakan. terus tukar ke susu B. masuk 3 hari anak susah buang air besar, mengamuk lagi. maka mak paknya tukar ke susu C. berbulan2 membeli terasa laju sangat duit keluar beli susu, terfikir nak tukar susu D yg lbh mampu milik. tup2 anak meragam lagi, xsesuai mungkin... mungkin mereka lebih arif dlm berkongsi pendapat soal itu..


saya bersyukur dengan kelebihan yang Allah beri. mampu menyusu anak sehingga 2 tahun, passed! menunaikan impian untuk tandem nursing, passed!

selain itu saya bersyukur kerana tidak bekerja aka suri rumah sepenuh masa. jadi save la duit en suami dari membeli pam, storage bag dll.. :p



happy breastfeeding!



xoxo

3 comments:

sekadar satu coretan said...

Susu ibu adalah susu yg terbaik sekali... Alhamdulilah tercapai hajat ye nk susukan selama 2 tahun...

ann aziz said...

ainnoraini : alhamdulillah tercapai hajat pertama seorang ibu.. :)

sal ya said...

sama la. anak2 semua menyusu badan. bila masuk setahun lebih baru campur dgn susu formula. itu pun bersebab. Kak Long berhenti menyusu 2 thn 7 bln. time tu berkongsi dgn adiknya. Kak Ngah still breastfeed dan berkongsi dgn adiknya pulak. tapi campur dgn susu formula la. tak ada la dia nak bergayut je.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...